Onze behandelingen

Natuurlijk kunt u ook bij ons terecht! Op uw eigen initiatief of via een doorverwijzing van uw tandarts. Het maakt ons niet uit, want de aanpak is hetzelfde.

In beide gevallen wordt er eerst een persoonlijk behandelplan opgesteld. Om een goed behandelplan op te kunnen stellen starten we met een onderzoek van uw mond en tandvlees. Daarna vult u een gezondheidsvragenlijst in om meer te weten te komen over uw lichamelijke gesteldheid. De mond is tenslotte een onderdeel van het gehele lichaam. 

Voor het screenen van uw tandvlees gebruiken we een zogenaamde DPSI-score. Deze score wordt gebruikt om vast te stellen wat voor behandeling noodzakelijk is. Verderop op deze pagina wordt de DPSI-score toegelicht zodat u weet wat het inhoudt. 
Na een oriënterend consult van ongeveer 30 minuten krijgt u van ons een begroting zodat u kan navragen wat er eventueel vergoed wordt door uw verzekering. 
Voorbeelden van behandelingen waarvoor u bij ons terecht kan zijn:
✔  Mondhygiëne adviezen en instructies
✔  Preventie bij kinderen en tieners
  Behandeling van tandvleesontsteking (gingivitis en parodontitis)
  Bacteriologisch onderzoek
  Het reinigen van implantaten
  Gebitsreiniging: het verwijderen van tandsteen, aanslag en het polijsten van het gebit

Kwaliteit staat boven alles!

Kwaliteit

Persoonlijke benadering en de kwaliteit van ons werk heeft een primaire focus. Onder kwaliteit verstaan wij het gebruik van de beste materialen en de meest actuele voorgeschreven procedures om de veiligheid en hygiëne te kunnen garanderen. Hiervoor hebben alle mondhygiënisten een HBO-opleiding mondzorgkunde en staan zij geregistreerd bij het kwaliteitsregister mondhygiënisten (KRM). 

Bij elke behandeling worden steriele materialen gebruikt en na elke patiënt worden de behandelkamers volledig gereinigd volgens de WIP-richtlijnen (Wet Infectie Preventie). Om altijd op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen binnen ons vakgebied, volgen onze mondzorg specialisten regelmatig cursussen en bijscholing. 
Op- of aanmerkingen?
We zijn dol op complimenten, dus die horen we maar al te graag. Ook wanneer er ruimte is voor verbetering kunt u bij ons terecht. We horen graag op wat voor manier wij onze service nog verder kunnen verbeteren. Ook wanneer u een serieuze klacht heeft, zullen we daar op een correcte manier met u over in gesprek gaan. Voor serieuze klachten en de afhandeling daarvan zijn we aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie Paramedici.

Onze Tarieven

De mondzorgtarieven worden jaarlijks landelijk bepaald door de Nederlandse Zorg Autoriteit (NZA). De prijslijst voor veel voorkomende behandelingen bij onze praktijk vindt u hier (tarieven 2019). De tarieven die we in de praktijk hanteren kunnen afwijken van het standaard tarief van de NZA, uiteraard alleen naar beneden afgerond.

In onze praktijk stellen wij naar aanleiding van een mondonderzoek een persoonlijk behandelplan voor u op. Na de intake ontvangt u op basis van dit behandelplan een begroting, zodat u weet wat u kan verwachten.
Facturering
Alle declaraties worden verzorgd door Infomedics. Infomedics probeert uw nota eerst bij uw zorgverzekeraar te declareren. Voor een eventueel restbedrag krijgt u een nota thuis.

Vergoedingen
Veel verzekeraars vergoeden behandelingen door een mondhygiënist geheel of gedeeltelijk vanuit een aanvullende tandverzekering. Voor exacte vergoedingen van uw specifieke verzekering raden wij u altijd aan om contact met uw verzekeraar op te nemen.
Ook als u niet aanvullend verzekerd bent voor tandheelkundige zorg bent u uiteraard van harte welkom in de praktijk.
Het komt soms voor dat een nota niet wordt vergoed vanuit uw aanvullende tandartsverzekering. Onze ervaring is dat de klantenservice van de verzekeraar soms het advies geeft een andere code op de nota te zetten zodat deze wel wordt vergoed. Hier zullen we geen medewerking aan verlenen. De code die door ons in rekening is gebracht, is gebaseerd op de diagnose die bij u is gesteld. De klantenservice van de verzekeraar is niet uw behandelaar en weet niet welke diagnose er gesteld is. De klantenservice mag u dus nooit dit advies geven.

Kinderen
Bij kinderen tot 18 jaar wordt alles, onafhankelijk van de verzekeraar, vergoed vanuit de basisverzekering. U ontvangt voor uw kind dus nooit een nota van Infomedics.

DPSI-score

Door elke tand en kies te meten en er een cijfer aan te verbinden, komt u er snel achter of er sprake is van een oppervlakkige of diepe tandvleesontsteking. Daarom is dit cijfer zo belangrijk. Hoe lager het cijfer hoe makkelijker de aandoening te behandelen is. En zoals u ziet, neemt de mate van tandvleesproblemen toe hoe hoger het cijfer is. Score 1 en 2 zijn nog relatief makkelijk te behandelen, vanaf score 3 is dit een stuk lastiger. Verzorg uw gebit goed en zorg dat u laag scoort bij uw volgende tandartsbezoek!
Score 0
Uw tandvlees is gezond en ligt strak tegen de tanden en kiezen aan.
Score 1
Uw tandvlees bloedt bij aanraking van de pocketsonde.Het tandvlees is ontstoken. Het tandvlees is ook wat roder van kleur en wat gezwollen.
Deze aandoening heet gingivitis.

Score 2
Naast ontstoken tandvlees is er ook wat tandsteen aanwezig.
Score 3-
Het tandvlees ligt niet meer strak tegen het tandvlees aan en de pocketsonde zakt tot wel 5mm onder het tandvlees. Er is ook sprake van botverlies. Deze aandoening heet parodontitis.
Score 3+
Net als bij score 3- echter is er nu ook sprake van blootliggende tandhalzen op de plek waar de pocketsonde diep het tandvlees in zakt. Ook dit is parodontitis.
Score 4
Net als bij score 3, echter zakt de pocketsonde nu gemakkelijk verder dan 6mm onder het tandvlees. Er is sprake van gevorderde parodontitis.